Gaat technologie onze banen overnemen? Het is niet voor het eerst dat we ons druk maken om technologische ontwikkeling en de gevolgen voor de arbeidsmarkt. Tijdens de opkomst van computers en het internet stelden we onszelf dezelfde vraag. Maar met de opkomst van Artificial Intelligence (AI) lijkt deze vraag relevanter dan ooit. Wat zijn de verwachtingen?
Als je spreekt over banen die zijn verdwenen met de komst van webshops, gaat het vooral om bedrijven die niet goed of te laat zijn meegegaan in de ontwikkelingen. Een groot warenhuis zonder webshop? Dan is er niet op tijd in kaart gebracht wat de opkomst van het internet zou kunnen betekenen. Op het moment dat je als bedrijf innovatie hoog op de agenda hebt staan, kun je ook sneller reageren op ontwikkelingen en veel banen juist behouden. Het is dus erg belangrijk om te weten waar je precies zit in het digitalisatie-traject. Wanneer je als bedrijf aandacht hebt voor het optimaliseren en digitaliseren van bedrijfsprocessen, ben je beter voorbereid op het automatiseren van deze processen wanneer ontwikkelingen in de markt of in de technologie dat vereisen. Innovatie kost tijd omdat dit vaak een cultuurverandering met zich meebrengt binnen de organisatie. Hoe eenvoudig of moeilijk een bedrijf zich aan (externe) ontwikkelingen kan aanpassen laat dan ook zien hoe veerkrachtig een bedrijf is wat weer belangrijk is voor het bedrijfssucces.
Banen hoeven dus niet te verdwijnen, maar zullen zeker veranderen door minder focus op de simpele taken. AI ondersteunt en werkt samen met de mens om een taak beter uit te kunnen voeren. Complexe berekeningen, het verwerken van enorme hoeveelheden data of het uitvoeren van terugkomende handelingen worden overgenomen door AI, waardoor de mens meer aandacht heeft voor het maken van belangrijke beslissingen, complexe uitzonderingen, betere kwaliteit of effectiever klantcontact. De efficiëntie binnen je bedrijf schiet omhoog, waardoor er ruimte komt voor verbetering van het eindproduct en de service.
Pas op, AI komt eraan! Er wordt regelmatig een schrikbeeld gecreëerd als het gaat om technologie en zijn razendsnelle ontwikkeling. Toch zal de toepassing van AI in de praktijk niet zo snel gaan als men denkt. De meeste bedrijven hebben innovatie niet hoog op de agenda staan en de implementatie blijft vaak hangen bij een pilot. Voordat AI in de praktijk álle functionaliteiten van de mens beter kan uitvoeren dan wijzelf, ben je alweer tientallen jaren verder. Daarnaast vormen allerlei wetten en ethische bezwaren nog obstakels voor het toepassen van AI in sommige sectoren.
Artificial Intelligence simuleert functionaliteiten van het menselijk brein, zoals zien, horen, begrijpen, spreken, voorspellen en zelfs het herkennen van emoties. De mens heeft echter nog altijd eigenschappen die moeilijk na te bootsen zijn. Denk aan leiderschap of creativiteit (out of the box denken), ethisch besef, het aanvoelen van anderen en in staat zijn om ons aan te passen aan een verandering. De mens heeft zich ook in het verleden vaker aan moeten passen aan nieuwe technologieën en daar hebben we van geleerd. Innoveer tijdig mee en zet de mens centraal in deze transitie. AI is slechts gereedschap. We bepalen uiteindelijk zelf hoe we dat gereedschap gebruiken. Ook met de komst van internet hebben we als mens manieren gevonden om het ons te laten ondersteunen in onze dagelijkse werkzaamheden. Zo zullen we altijd manieren blijven vinden om dingen beter te maken en om mensen juist dichter bij elkaar te brengen.
Wil je up-to-date blijven?